*numer dostępny również z zagranicy i z telefonów komórkowych opłata wg cennika operatora
Komentarze
Stopy procentowe, bankierzy centralni, rynek pracy, inflacja, budżet państwa i co z tego wynika dla rynków obligacji – m.in. o tym – Tygodnik rozmawia z dyrektorem Dariuszem Kędziorą, CFA, szefem Zespołu Zarządzania Instrumentami Dłużnymi Pekao TFI.
- Sporo ważnych wydarzeń dla rynków obligacji… Globalnie - Powell, Fed i niekończąca się dyskusja o ścieżce obniżek stóp w USA – oczywiście z konsekwencjami dla walut i reszty świata. U nas – przede wszystkim – prezentacja projektu budżetu 2025 z wysokim deficytem (289 mld PLN) i znowu rekordowymi potrzebami pożyczkowymi (blisko 367 mld PLN). Może zacznijmy od tego tła globalnego… Po niedawnym wystąpieniu Powella, rozpoczęcie obniżek stóp w USA we wrześniu wydaje się pewne.
- Tak, zgadza się. Ja bym tu przede wszystkim zwrócił uwagę na bardzo istotną zmianę funkcji reakcji Fedu wyrażoną przez Powella w Jackson Hole. Musimy pamiętać, że Fed ma podwójny mandat. Z jednej strony dba o inflację, z drugiej strony - dba o zatrudnienie. Mieliśmy do czynienia z sytuacją, kiedy Fed, jak i wszystkie banki centralne na świecie, martwił się głównie inflacją, bo to było pierwsze zmartwienie i właśnie tak było z Fedem. Natomiast w Jackson Hole Powell bardzo dobitnie zasygnalizował koniec pewnego okresu. Koniec okresu, w którym oni się głównie martwią inflacją. Natomiast przesunął diametralnie akcent na kwestie zatrudnienia - to jest ich w tym momencie pierwszym zmartwieniem - pogarszanie się sytuacji na rynku pracy. I dobitnie to powiedział, że będą reagować i nie dopuszczą do dalszego pogarszania się sytuacji na rynku. Oczywiście, nie jest tak, że w tym momencie Fed nie zwraca już uwagi na inflację, natomiast - jako inwestorzy - musimy się teraz przyzwyczaić do tego, żeby dużo baczniej obserwować dane gospodarcze napływające szczególnie z rynku pracy, a inflacja już będzie gdzieś, powiedzmy, w drugim rzędzie.
- Jak, Twoim zdaniem, może to wpłynąć na notowania obligacji amerykańskich i ich rentowności w kolejnych kwartałach?
- Więc tak - jeśli chodzi o ścieżkę stóp procentowych w tym momencie wycenioną przez rynek - ja bym zaryzykował takie stwierdzenie, że ona ma bardzo małe prawdopodobieństwo realizacji. Dlaczego tak sądzę? Jak już wspomniałem, w tym momencie najważniejszym rynkiem, na który patrzymy, jest rynek pracy w Stanach Zjednoczonych. Sytuacja z jaką mamy w tym momencie do czynienia jest taka, że firmy przestały zatrudniać, natomiast nie zaczęły jeszcze masowo zwalniać pracowników. Ta sytuacja jest w dłuższym horyzoncie nie do utrzymania. Coś się musi zmienić - albo firmy zaczną zatrudniać, albo zaczną zwalniać i to podyktuje, jaka będzie ścieżka stóp procentowych w Stanach. Tak, że ja - w tym momencie - widzę dwa takie podstawowe scenariusze dla rynku amerykańskiego i ścieżki stóp procentowych. Pierwszym tym scenariuszem – tak, jak sobie powiedzieliśmy, we wrześniu obniżka stóp procentowych w Stanach Zjednoczonych jest już praktycznie przyklepana. Tutaj inwestorzy zastanawiają się, czy to będzie 25 punktów czy 50. No i pierwszy scenariusz jest taki - Fed przystępuje do obniżek stóp procentowych, do końca roku mamy powiedzmy trzy obniżki. Załóżmy, że sytuacja w gospodarce się poprawia, sytuacja na rynku pracy stabilizuje się - firmy, tak jak powiedziałem, przystępują do zatrudniania pracowników. Obawy o recesję są odżegnane… W tym momencie, wydaje mi się, że Fed nie ma już takiej konieczności obniżania stóp procentowych w tej skali, co jest wycenione przez rynek w dwudziestym piątym roku… Więc jest to taki scenariusz, można powiedzieć, negatywny dla obligacji, bo stopa terminalna w Stanach Zjednoczonych w tym scenariuszu - no to jest gdzieś w okolicach 4 - 4,5%, podczas gdy w tym momencie mamy wycenione 3%... Tak, to jest pierwszy scenariusz… Natomiast mamy do czynienia też z drugim scenariuszem, w którym Fed przystępuje do obniżek stóp procentowych, ale okazuje się, że to już nie pomaga rynkowi pracy - dostajemy wzrost bezrobocia… Wzrost bezrobocia natomiast skutkuje wpadnięciem gospodarki w recesję… No i w tym scenariuszu Fed nie będzie obcinał, tak jak to rynek w tym momencie wycenia, 25 punktów na każdym posiedzeniu w dwudziestym piątym roku, tylko prawdopodobnie i prędkość i skala tych obniżek będą dużo głębsze. W tym momencie mówimy o stopie terminalnej powiedzmy w okolicach 2%, więc jest to taki scenariusz recesyjny… No i, oczywiście, to, czy będziemy mieli do czynienia ze scenariuszem pierwszym czy drugim, podyktują dane gospodarcze. Natomiast mi jest dużo bliżej w tym momencie do tego drugiego scenariusza recesyjnego i to też wypływa w moim patrzenie na rynki - w moim zaopatrywaniu się na rynki, również na obligacje stałoprocentowe - zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i na innych rynkach.
- Obniżanie stóp przez Fed i ewentualnie rosnący dysparytet (różnica) stóp procentowych w USA i na innych rynkach będzie, poza dezinflacją, dodatkowym wsparciem do obniżania stóp przez inne banki centralne. W czerwcu mieliśmy pierwszą obniżkę stóp EBC. Kiedy, według Ciebie, możliwe są kolejne?
- Najprawdopodobniej kolejną zobaczymy w tym miesiącu - we wrześniu. Wydaje się, że Europejski Bank Centralny przyjął taką trajektorię powolnych stopniowych obniżek stóp procentowych. Wydaje mi się, że takie, które rynek wycenia w tym momencie wydaje mi się, że członkowie Europejskiego Banku Centralnego są zadowoleni z tej ścieżki. Oni sami deklarują, że będą oceniać sytuacje z posiedzenia na posiedzenie. Natomiast takie stopniowe obniżanie stóp procentowych - raz na kwartał - to jest dla nich taki idealny scenariusz. Trzeba pamiętać, że Europejski Bank Centralny jest trochę jak taki duży tankowiec, który nie lubi dużych zmian, gwałtownych zwrotów akcji i najlepiej podąża raz obraną ścieżką… Natomiast wrócę do tego, o czym mówiłem wcześniej - pewnie tempo i skala tych obniżek stóp procentowych w strefie euro będzie podyktowane tym, co się dzieje za oceanem - w Stanach Zjednoczonych. W scenariuszu, o którym mówiłem wcześniej – (jeśli) bliższy recesji się zrealizuje i Fed przystąpi agresywniej do obniżek stóp procentowych, to ciężko sobie wyobrazić, żeby Europejski Bank Centralny mógł sobie pozwolić dalej na obniżanie raz na kwartał.
- Mamy więc perspektywę spadku stóp na świecie, a w naszym regionie stopy już obniżali Czesi i Węgrzy. Tymczasem u nas do niedawna wydawało się, że temat – i stopy - są zabetonowane… Patrząc na sygnały z RPP na tym betonowym obrazie pojawiły się jakieś rysy – to jest wypowiedzi dopuszczające rozważanie zmiany tej polityki przed rokiem 2026. Czy prezentacja projektu budżetu 2025 – m.in. z założoną średnio-roczną inflacją 5% i wysokim deficytem – nie utrudni jednak tych rozważań?
- Mieliśmy ostatnio bardzo gorący okres na rynku - po prezentacji i tego budżetu w Polsce. Natomiast ja patrzę na ten budżet przez pryzmat jego wpływu na inflację w Polsce i stwierdzam, że ten budżet będzie miał neutralny wpływ na poziom inflacji w Polsce. Oczywiście, jako inwestorzy na rynku obligacyjnym, bardzo byśmy sobie życzyli zobaczyć zacieśnienie fiskalne i niższy deficyt niż to zostało zaprezentowane. Natomiast nie ma tu też tragedii. Zaraz możemy sobie do tych liczb, które zostały zaprezentowane też przejść, ale całościowy obrazek jest taki, że ten budżet – z punktu widzenia inflacji - jest neutralny. Oczywiście, pojawił się tam wysoki deficyt - chodzi o założenia deficytu budżetowego na przyszły rok - natomiast trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, jak ten budżet stymuluje popyt w gospodarce… No i tutaj, patrząc z perspektywy rok do roku, ten budżet nie stymuluje popytu w gospodarce. Po pierwsze, największa pozycja i wzrost wydatków, który obserwujemy w tym budżecie - na zbrojenia… One będą w dużym stopniu wydatkowane za granicą, więc nie będą tworzyły popytu, ani presji inflacyjnej w Polsce. Co więcej, założone wzrosty płac chociażby w sektorze budżetowym, są dużo niższe niż w tym roku, więc powinno się to przyczynić do ogólnego spadku…
…dynamiki płac…
- …dynamiki płac w gospodarce, a jest to jeden z czynników, o które martwi się Rada Polityki Pieniężnej. Więc to również powinno działać dezinflacyjnie. Podsumowując, nie ma w tym budżecie dobrych wiadomości z punktu widzenia inwestora obligacyjnego, ale nie ma też w nim złych tak złych informacji, które by zmieniały perspektywy sprzed zaprezentowania tego budżetu.
- Konsekwencją takiego projektu budżetu będą bardzo wysokie potrzeby pożyczkowe – mają sięgnąć 367 mld PLN netto. Jak rynek patrzy na perspektywę tak wielkich emisji?
- Oczywiście, widząc tę liczbę, rynek był pod pewnym negatywnym wrażeniem, natomiast - jak sobie przeanalizowaliśmy dokładnie te liczby - to okazuje się, można powiedzieć, że nie taki diabeł straszny… Po pierwsze, jak sobie popatrzymy na te potrzeby pożyczkowe - to one w rzeczywistości są bliżej 300 miliardów złotych na przyszły rok. Dlaczego? Bo ten wykup obligacji wyemitowanych przez PFR i BGK - one prawdopodobnie będą zrolowane i pójdą w obligacje skarbowe. Oczywiście, jest tam mała część tych obligacji, które są w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego i one prawdopodobnie nie będą zrolowane, natomiast jest to mała część. Tak że mówimy tutaj bardziej o skali 300 miliardów - to jest wzrost potrzeb pożyczkowych o jakieś 20% w stosunku do tego roku… Dużo, natomiast nie tragicznie. Tak, że wydaje mi się, że Ministerstwo Finansów w przyszłym roku jak najbardziej może sobie poradzić z uplasowaniem tych obligacji i zaspokojeniem tych potrzeb. Wydaje mi się też, że - jeśli środowisko zewnętrzne będzie pozytywne dla obligacji, a tutaj dotykamy tych kwestii, które poruszyliśmy wcześniej w rozmowie - to wydaje mi się, że nie powinno być tutaj problemu… Bo inwestorzy zagraniczni mają cały czas niską skalę zaangażowania w polskich obligacjach skarbowych, więc tutaj na pewno jest przestrzeń, żeby zwiększyli… Co więcej, cały czas obserwujemy nadpłynność w sektorze bankowym w Polsce... Nie tylko się utrzymuje, ale i rośnie - tak że banki na pewno będą cały czas głównymi kupującymi polskich obligacji… No i widzę jeszcze kilka buforów, które Ministerstwo Finansów posiada… Pierwszy - w postaci bardzo wysokich stanów środków pieniężnych na rachunkach Ministerstwa Finansów. One są w okolicy 140 - 150 miliardów, więc na pewno zmniejszenie tych środków skutkowałby automatycznie obniżeniem potrzeb pożyczkowych. Z drugiej strony, Ministerstwo Finansów cały czas planuje emisję bonów skarbowych. Instrument, który był planowany na ten rok a do tej pory jeszcze nie mieliśmy emisji tych bonów skarbowych. Znowu w założeniach w budżecie na przyszły rok te bony skarbowe są i pewnie zostaną użyte w momencie, kiedy będzie taka potrzeba.
- Czy te ostatnie wydarzenia w jakiś sposób zmieniły Twoje oceny perspektyw dla polskich obligacji – zarówno tych krótkoterminowych jak i długoterminowych – stałoprocentowych? Jak oceniasz szanse strategii opartych o te papiery?
- Cały czas podtrzymuję opinię, którą wyrażałem już wcześniej… Cały czas wydaje mi się, że perspektywy obligacji - zarówno zmiennokuponowych, jak i stałoprocentowych, są pozytywne na drugą połowę roku… Obligacje oparte na zmiennym kuponie cały czas korzystają z wysokich stóp procentowych i to szybko się nie zmieni… Nawet, jeśli dyskutujemy o potencjalnych obniżkach stóp procentowych, to jest to perspektywa dwudziestego piątego roku - nie bieżącego - więc ten sektor będzie zapewniał cały czas atrakcyjną stopę zwrotu… Natomiast, jeśli chodzi o obligacje stałoprocentowe, to wydaje mi się, że ostatnie wydarzenia na rynku i ostatnie dane gospodarcze, o których już sobie rozmawialiśmy, szczególnie ze Stanów Zjednoczonych, wspierają ten sektor obligacji i poprawiają perspektywy dla tych obligacji. Co ciekawe, też obserwowaliśmy to pod koniec lipca i na początku sierpnia, obligacje stałoprocentowe odzyskały ten swój status bezpiecznej przystani w momencie, kiedy inwestorzy nerwowo zachowują się na rynkach akcyjnych. Obligacje odzyskały ten swój status bezpiecznej przystani i widać że zainteresowanie nimi rośnie w chwilach stresu, więc stanowią one jak najbardziej z powrotem ciekawą alternatywę i mogą uzupełniać portfel zdywersyfikowany.
- Bardzo dziękuję Darku! Dziękuję również Państwu. Zapraszamy na kolejny Tygodnik, a to tyle w tym wydaniu! Dziękuję bardzo!
Inwestowanie wiąże się z ryzykami. Istotne rodzaje ryzyk funduszy/subfunduszy Pekao TFI: stopy procentowej, rynku akcji, cen instrumentów kredytowych, koncentracji, kontrahenta, walutowe, dźwigni finansowej, płynności, operacyjne. Dla konkretnych funduszy/subfunduszy mogą występować specyficzne ryzyka właściwe tylko dla tych funduszy/subfunduszy. Opis ryzyk danego funduszu/subfunduszu znajduje się w prospekcie informacyjnym oraz Dokumencie zawierającym kluczowe informacje.
Ogłoszenia produktowe oraz linki do nowych materiałów
Komentarze zarządzających, nowe opracowania i materiał Rynki
Na naszej stronie internetowej opublikowane zostały:
• Materiał „Perspektywy rynkowe” – scenariusze na II półrocze 2024 r.: https://pekaotfi.pl/strefa-klienta/rynki/perspektywy-rynkowe-scenariusze-dla-rynkow-na-ii-polrocze-2024-roku
• Miesięczne komentarze zarządzających do funduszy: https://pekaotfi.pl/strefa-klienta/rynki/miesieczne-komentarze-zarzadzajacych
• Materiał „Rynki” z wynikami funduszy: https://pekaotfi.pl/strefa-klienta/rynki/rynki
• Materiał w formie pytań i odpowiedzi „Zmiany sposobu rozliczania podatku od dochodów z funduszy inwestycyjnych uzyskiwanych przez osoby fizyczne”: https://pekaotfi.pl/strefa-klienta/rynki/zmiany-sposobu-rozliczania-podatku-od-dochodow-z-funduszy-inwestycyjnych-uzyskiwanych-przez-osoby-fizyczne
***
Informacja prawna
Inwestycja dotyczy nabycia jednostek uczestnictwa funduszu/subfunduszu, a nie aktywów, w które inwestuje fundusz/subfundusz, gdyż te są własnością funduszu/subfunduszu. Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, jak również usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi ani usługi doradztwa prawnego i podatkowego. Treści zawarte w materiale nie spełniają definicji badań inwestycyjnych, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt a) i b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Materiału nie należy traktować jako informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną i rekomendacji inwestycyjnej opisanych w art. 3 ust. 1 pkt 34) i 35) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie nadużyć na rynku. W materiale wykorzystano źródła informacji, które Pekao TFI S.A. analizując z najwyższą starannością, uważa za rzetelne i wiarygodne. Nie istnieje jednak gwarancja, iż są one w pełni wyczerpujące i w pełni odzwierciedlają stan faktyczny. Jeśli nie wskazano inaczej, dane makroekonomiczne oraz dot. indeksów rynkowych, pochodzą z serwisu Bloomberg. Jeżeli w materiale zawarte są hiperłącza do serwisów internetowych niebędących własnością Pekao TFI S.A, Pekao TFI S.A. nie ponosi odpowiedzialności za zawartość oraz dostępność tych serwisów internetowych. Wszelkie opinie i oceny zawarte w niniejszym materiale, wyrażają wyłącznie opinię ich autora. Powielanie, publikowanie bądź rozpowszechnianie w jakikolwiek inny sposób całości lub części materiału bez zgody Pekao TFI S.A. jest zabronione.
UWAGA! Indywidualna stopa zwrotu z inwestycji nie jest tożsama z wynikiem inwestycyjnym funduszu/subfunduszu i jest uzależniona od dnia zbycia oraz dnia odkupienia jednostek uczestnictwa, a także od wysokości pobranych opłat manipulacyjnych i opłat za zarządzanie, które obniżają wartość inwestycji, kategorii jednostek uczestnictwa oraz mogących ulec zmianie obowiązków podatkowych obciążających uczestnika, w szczególności wysokości podatku od dochodów kapitałowych. W przypadku odkupienia jednostek uczestnictwa (zarówno w PLN jak i w walutach obcych) podstawą do naliczenia podatku od zysków kapitałowych jest kwota ustalona w PLN. Wysokość i zasady ustalania i pobierania wskazanych opłat zawiera prospekt informacyjny. Wysokość stawki opłaty manipulacyjnej jest uzależniona od wysokości dokonywanej wpłaty oraz salda wszystkich kont uczestnika objętych prawem akumulacji wpłat zgodnie z prospektem i statutem danego funduszu. Historyczne wyniki inwestycyjne nie są gwarancją osiągnięcia podobnych w przyszłości. Fundusz inwestycyjny nie gwarantuje realizacji założonego celu inwestycyjnego ani uzyskania określonego wyniku inwestycyjnego. Uczestnik funduszu inwestycyjnego powinien mieć świadomość możliwości osiągnięcia zysku, ale również poniesienia straty przynajmniej części wpłaconych środków. Informacje zawarte w niniejszym materiale nie mogą być jedyną podstawą do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Odpowiedzialność za decyzje podjęte wyłącznie na podstawie niniejszego materiału ponoszą jego odbiorcy. Jest to materiał reklamowy. Przed podjęciem decyzji inwestycyjnej należy zapoznać się z prospektem informacyjnym odpowiedniego funduszu zawierającym szczegółowy opis czynników ryzyka związanego z inwestowaniem i zwięzły opis praw uczestników, a także Dokumentem zawierającym kluczowe informacje oraz – w przypadku specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego - Informacją dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego, które, wraz z tabelami opłat i sprawozdaniami finansowymi funduszy/subfunduszy, dostępne są w jęz. polskim u podmiotów prowadzących dystrybucję oraz na www.pekaotfi.pl. Pełna lista funduszy/subfunduszy zarządzanych przez Pekao TFI S.A. oraz lista prowadzących dystrybucję dostępna jest na www.pekaotfi.pl.
Subfundusze Pekao Konserwatywny, Pekao Konserwatywny Plus, Pekao Dochodu i Wzrostu Rynku Chińskiego, Pekao Akcji Małych i Średnich Spółek Rynków Rozwiniętych, Pekao Akcji Rynków Wschodzących, Pekao Dochodu USD, Pekao Spokojna Inwestycja, Pekao Obligacji Samorządowych, Pekao Obligacji Strategicznych, Pekao Obligacji i Dochodu, Pekao Strategii Globalnej – konserwatywny, Pekao Strategii Globalnej, Pekao Strategii Globalnej – dynamiczny, Pekao Alternatywny – Absolutnej Stopy Zwrotu, Pekao Surowców i Energii, Pekao Kompas, Pekao Obligacji Dolarowych Plus, Pekao Obligacji Europejskich Plus, Pekao Zrównoważony Rynku Amerykańskiego, Pekao Akcji Europejskich, Pekao Akcji Amerykańskich, Pekao PPK 2020, Pekao PPK 2025, Pekao PPK 2030, Pekao PPK 2035, Pekao PPK 2040, Pekao PPK 2045, Pekao PPK 2050, Pekao PPK 2055, Pekao PPK 2060, Pekao PPK 2065 zarządzane są aktywnie niebenchmarkowo. Fundusz Pekao Obligacji – Dynamiczna Alokacja FIO oraz subfundusze Pekao Obligacji – Dynamiczna Alokacja 2, Pekao Obligacji Plus, Pekao Bazowy 15 Dywidendowy, Pekao Stabilnego Wzrostu, Pekao Zrównoważony, Pekao Dynamicznych Spółek, Pekao Akcji – Aktywna Selekcja, Pekao Bazowy 15 Obligacji Wysokodochodowych, Pekao Dłużny Aktywny, Pekao Ekologiczny, Pekao Akcji Dywidendowych, Pekao Megatrendy są zarządzane aktywnie benchmarkowo, mogą znacznie odchylać się od benchmarku. Benchmark - wskaźnik służący do oceny efektywności inwestycji.
Aktywa następujących subfunduszy mogą być lokowane w papiery wartościowe emitowane, poręczone lub gwarantowane przez dowolny z następujących podmiotów: Skarb Państwa RP, NBP, jednostkę samorządu terytorialnego, państwo członkowskie UE, jednostkę samorządu terytorialnego państwa należącego do UE, państwo należące do OECD lub międzynarodową instytucję finansową, której członkiem jest Polska lub co najmniej jedno państwo członkowskie UE w następujących proporcjach: Pekao Obligacji Plus do 100%, Pekao Konserwatywny do 100%, Pekao Konserwatywny Plus do 100%, Pekao Stabilnego Wzrostu do 85%, Pekao Bazowy 15 Dywidendowy (poprzednio Pekao Stabilnego Inwestowania) do 85%, Pekao Zrównoważony do 100%, Pekao Obligacji – Dynamiczna Alokacja 2 do 100%, Pekao Obligacji Samorządowych do 100%, Pekao Bazowy 15 Obligacji Wysokodochodowych do 100%, Pekao Dochodu USD do 100%.
Aktywa funduszu Pekao Obligacji – Dynamiczna Alokacja FIO mogą być inwestowane do 100% w papiery wartościowe emitowane przez dowolny z następujących podmiotów: jednostkę samorządu terytorialnego, państwo członkowskie UE, jednostkę samorządu terytorialnego państwa należącego do UE, państwo należące do OECD lub międzynarodową instytucję finansową, której członkiem jest Polska lub co najmniej jedno państwo członkowskie UE.
Aktywa subfunduszy Pekao Spokojna Inwestycja, Pekao Kompas, Pekao Dłużny Aktywny oraz funduszu Pekao Obligacji – Dynamiczna Alokacja FIO mogą być lokowane do 100% wartości w papiery wartościowe emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa RP lub NBP.
Subfundusze wyodrębnione w ramach funduszu Pekao PPK SFIO mogą lokować powyżej 35% wartości aktywów w papiery wartościowe emitowane, poręczone lub gwarantowane przez dowolny z następujących podmiotów: Skarb Państwa RP, NBP, jednostkę samorządu terytorialnego, państwo członkowskie UE, jednostkę samorządu terytorialnego państwa należącego do UE.
Ze względu na skład portfela inwestycyjnego subfunduszy (możliwy znaczny udział instrumentów finansowych o charakterze udziałowym): Pekao Kompas, Pekao Megatrendy, Pekao Akcji – Aktywna Selekcja, Pekao Dynamicznych Spółek, Pekao Zrównoważony, Pekao Strategii Globalnej, Pekao Strategii Globalnej – dynamiczny, Pekao Akcji Małych i Średnich Spółek Rynków Rozwiniętych, Pekao Akcji Rynków Wschodzących, Pekao Akcji Amerykańskich, Pekao Zrównoważony Rynku Amerykańskiego, Pekao Akcji Europejskich, Pekao Akcji Dywidendowych, Pekao PPK 2035, Pekao PPK 2040, Pekao PPK 2045, Pekao PPK 2050, Pekao PPK 2055, Pekao PPK 2060, Pekao PPK 2065 oraz Pekao Ekologiczny wartość netto ich aktywów może charakteryzować się dużą zmiennością.
Znaczna część aktywów subfunduszu Pekao Bazowy 15 Obligacji Wysokodochodowych może być lokowana w inne kategorie lokat niż papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego, tj. jednostki uczestnictwa subfunduszu Pekao Obligacji – Dynamiczna Alokacja 2 wydzielonego w ramach Pekao FIO.
Znaczna część aktywów subfunduszu Pekao Surowców i Energii może być lokowana w inne kategorie lokat niż papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego, tj. w tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych inwestujących głównie w instrumenty finansowe o charakterze udziałowym, np. w kontrakty terminowe, które odzwierciedlają indeksy giełdowe, w związku z powyższym wartość netto jego aktywów może charakteryzować się dużą zmiennością.
Znaczna część aktywów subfunduszy: Pekao Obligacji Europejskich Plus, Pekao Obligacji Dolarowych Plus, Pekao Akcji Amerykańskich, Pekao Zrównoważony Rynku Amerykańskiego, Pekao Akcji Europejskich, Pekao Kompas, Pekao Obligacji Strategicznych, Pekao Strategii Globalnej, Pekao Strategii Globalnej – dynamiczny, Pekao Strategii Globalnej – konserwatywny, Pekao Obligacji i Dochodu, Pekao Dochodu i Wzrostu Rynku Chińskiego, Pekao Alternatywny – Absolutnej Stopy Zwrotu, Pekao Akcji Małych i Średnich Spółek Rynków Rozwinię-tych, Pekao Akcji Rynków Wschodzących, Pekao Dłużny Aktywny, może być inwestowana w inne kategorie lokat niż papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego, tj. w tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych lub tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania mających siedzibę za granicą.
Znaczna część aktywów subfunduszy: Pekao Akcji Małych i Średnich Spółek Rynków Rozwiniętych, Pekao Akcji Rynków Wschodzących, Pekao Dochodu i Wzrostu Rynku Chińskiego, Pekao Strategii Globalnej, Pekao Strategii Globalnej – dynamiczny, Pekao Akcji Amerykańskich, Pekao Zrównoważony Rynku Amerykańskiego, Pekao Akcji Europejskich, Pekao Kompas, Pekao Ekologiczny, może być lokowana w inne kategorie lokat niż papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego, tj. w tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych inwestujących głównie w instrumenty finansowe o charakterze udziałowym.
Pekao Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, 01-066 Warszawa, ul. Żubra 1, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000016956, posługująca się numerem NIP 521 11 82 650. Kapitał zakładowy: 50 504 000 złotych, łączna kwota uiszczonych wkładów równa kapitałowi zakładowemu. Pekao TFI S.A. działa na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego.