Materiał reklamowy
PPK z Pekao TFI

PPK z Pekao TFI

Ważne informacje o terminowym wdrożeniu PPK po podpisaniu umowy o zarządzanie

Poniżej udostępniamy informacje, które są bardzo istotne z punktu widzenia terminowego wdrożenia PPK w Państwa firmie.

I. UMOWA O PROWADZENIE

Kolejnym krokiem po podpisaniu umowy o zarządzanie PPK będzie podpisanie Umowy o prowadzenie w imieniu i na rzecz pracowników zgłoszonych do PPK. Przypominamy, że Umowę o prowadzenie (w przypadku firm wdrażających PPK w 4 etapie) można podpisać w nieprzekraczalnym terminie do 10 maja 2021 roku.

Umowa zostaje zawarta po jej podpisaniu przez Podmiot Zatrudniający i zamieszczeniu w Serwisie e-PPK. Przypominamy, że minimalny odstęp czasu między dniem zawarcia Umowy o zarządzanie, a dniem zawarcia Umowy o prowadzenie wynosi 10 dni roboczych.

Z uwagi na fakt, że lista osób zgłoszonych do PPK stanowi załącznik do Umowy o prowadzenie PPK (art. 14 Ustawy PPK), Umowa o prowadzenie PPK musi zostać wygenerowana przez Podmiot zatrudniający.

Uwaga! Jeżeli wszyscy Pracownicy złożyli deklarację rezygnacji na dzień podpisywania Umowy o prowadzenie PPK, Umowa taka nie zostaje zawarta.

Umowę generuje Administrator PPK – osoba wskazana przez Pracodawcę w Umowie o zarządzanie PPK.

Login niezbędny do zalogowania został wysłany na wskazany adres email Administratora PPK. Na prośbę Administratora (wysłaną na adres ppk_info@pekaotfi.pl) login możemy wysłać ponownie.

  • Pierwsze logowanie – należy wybrać opcję „nie mam lub nie pamiętam hasła”, podać login i numer telefonu komórkowego. Serwis poprosi o nadanie hasła i zatwierdzenie go kodem SMS,
  • Kolejne logowanie – proszę wprowadzić login i ustanowione wcześniej hasło dostępu.

Serwis e-PPK dostępny jest na stronie www.epekaotfi.pl.

 

Wygenerowanie Umowy o prowadzenie wymaga przejścia 4 krótkich kroków w Serwisie e-PPK:

  1. dane pracodawcy – zostaną uzupełnione automatycznie z Umowy o zarządzanie. Wypełnione pola można edytować, jeżeli jakieś dane uległy zmianie; dodatkowo należy uzupełnić ręcznie informację o orientacyjnej liczbie pracowników (na dzisiaj);
  2. lista pracowników – na tym etapie należy przekazać do Pekao TFI informacje o pracownikach, których Pracodawca zapisuje do PPK. Informacja przekazywana jest poprzez import pliku z pracownikami (wg określonej struktury zgodnej ze standardem wymiany danych, więcej informacji w punkcie III. poniżej), manualne wprowadzenie danych pracowników lub wczytanie pliku z wykorzystaniem API;

UWAGA: na tym etapie dostępna jest również opcja „sprawdź plik”. Mogą Państwo zaimportować próbnie plik, aby sprawdzić czy jest on kompletny i zgodny ze specyfikacją. W przypadku ewentualnych błędów otrzymają Państwo komunikat.

       3. weryfikacja – należy dokonać wyboru sposobu podpisania umowy: SMS lub wydruk (podpis w formie tradycyjnej) lub podpis elektroniczny/kwalifikowany).
       4. podpisanie umowy – w sekcji – dane osób podpisujących Umowę prezentowane będą dane osób, które podpisywały Umowę o zarządzanie PPK.

Jeżeli Umowę o prowadzenie PPK będą podpisywały inne osoby, należy te dane  odpowiednio zmodyfikować. Dodatkowo załączamy dwa pliki Umowa o prowadzenie – podpis sms oraz "Umowa o prowadzenie –  podpis tradycyjny"które obrazują powyższą instrukcję, a także link do nagranego filmu  instruktażowego  poświęconego tematowi, jak podpisać umowę o prowadzenie.                             

II. TERMINY ZAWARCIA UMOWY O PROWADZENIE A OBOWIĄZEK NALICZENIA I ODPROWADZENIA SKŁADEK

Poniżej opisujemy KIEDY zawarcie Umowy o prowadzenie PPK powoduje powstanie obowiązku naliczenia składek PPK.

Istotne znaczenie ma tu dzień wypłaty wynagrodzeń przyjęty w Państwa firmie. Gwoli ścisłości, za moment zawarcia Umowy o prowadzenie przyjmuje się stan, gdy została ona podpisana przez Podmiot Zatrudniający i zamieszczona w Serwisie e-PPK.
W przypadku zatwierdzania Umowy SMS-em jej zamieszczenie w serwisie e-PPK odbywa się automatycznie.
Umowa zostaje uznana za zawartą w przypadku podpisu tradycyjnego/kwalifikowanego elektronicznego wtedy, gdy Podmiot Zatrudniający załączy skan Umowy w Serwisie e-PPK.
Wpłat do Funduszu dokonuje się do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane składki. Nie ma przy tym znaczenia, z jaką częstotliwością wypłacane jest wynagrodzenie.

Pierwsze wpłaty do PPK należy naliczyć już od pierwszego wynagrodzenia, wypłaconego po zawarciu Umowy o prowadzenie PPK, bez względu na to, za jaki okres przysługuje wynagrodzenie, które stanowi podstawę naliczenia tych wpłat. Oznacza to, że od wynagrodzeń naliczonych po podpisaniu Umowy o prowadzenie powinniście Państwo naliczyć/pobrać składki na poczet PPK, by przekazać je do Funduszu maksymalnie do 15 dnia kolejnego miesiąca.

  1. Przykład (wypłata wynagrodzenia do 10 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc)
  • zawarcie umowy o prowadzenie 5 maja 2021 roku;

  • naliczenie i wypłata wynagrodzenia za kwiecień - 9 maja 2021 roku (po zawarciu umowy o prowadzenie);

  • obowiązek naliczenia pierwszych składek PPK - 9 maja 2021 roku;

  • przekazanie pierwszych wpłat do Funduszu – od 1 czerwca do 15 czerwca 2021 roku.

      2. Przykład (wypłata wynagrodzenia do 10 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc)

  • zawarcie umowy o prowadzenie - 10 maja 2021 roku;

  • naliczenie i wypłata wynagrodzenia za kwiecień - 9 maja 2021 roku (przed zawarciem umowy o prowadzenie);

  • naliczenie i wypłata wynagrodzenia za maj i naliczenie pierwszych wpłat na PPK - 10 czerwca 2021 roku (po zawarciu umowy o prowadzenie);

  • przekazanie pierwszych wpłat do Funduszu – do 15 lipca 2021 roku.

      3. Przykład (wypłata wynagrodzenia do końca miesiąca za ten miesiąc)

  • zawarcie umowy o prowadzenie - 10 maja 2021 roku;

  • naliczenie i wypłata wynagrodzenia za listopad - 30 maja 2021 roku (po zawarciu umowy o prowadzenie);

  • naliczenie pierwszych składek PPK - 30 maja 2021 roku;

  • przekazanie pierwszych wpłat do Funduszu– od 1 czerwca do 15 czerwca 2021 roku.

III. SERWIS e-PPK I JEGO OBSŁUGA

Na Państwa potrzeby przygotowaliśmy dokument opisujący szczegółowo proces wdrożenia technicznego od strony Pracodawcy i Instytucji Finansowej.

Zachęcamy do zapoznania się – pobierz dokument

Udostępniona przez nas aplikacja dla Pracodawcy (Serwis e-PPK) umożliwia wymianę plikową danych i obsługuje pliki w formatach generowanych przez najpopularniejsze na rynku systemy kadrowo-płacowe.

Wczytanie i weryfikacja elektronicznego pliku składkowego oraz przesłanie do Agenta Transferowego, w następujących formatach plików: xml, csv, txt, a także eksportowanie do pliku danych zawartych w Serwisie e-PPK (np. Uczestników PPK) będą możliwe za pośrednictwem Serwisu e-PPK.

Aktualny standard wymiany danych o PPK pomiędzy Pracodawcą a Pekao TFI znajduje się pod linkiem.

Istnieje również możliwość integracji Serwisu e-PPK z systemem kadrowym Pracodawcy za pomocą zaproponowanego przez Towarzystwo komponentu informatycznego PPK API pozwalającego na komunikację systemów za pomocą protokołu SOAP. Serwis e-PPK jest kompatybilny (umożliwia integrację) z każdym systemem kadrowo-płacowym.

Gdyby pojawiły się z Państwa strony pytania techniczne od dostawców systemów HR (związane np. z procesem przekazywania plików w określonej strukturze, szczegółów dotyczących infrastruktury aplikacji), to mogą je Państwo przesyłać e-mailem, na adres: api_eppk@pekao-FS.com.pl. Wiadomości te trafiają do zespołu informatyków po stronie naszego Agenta Transferowego (Pekao Financial Services), którzy będą odpowiadać na ewentualne pytania/wątpliwości związane z technicznymi aspektami przygotowania procesu systemowej obsługi PPK w systemach HR.
Uwagi w tym zakresie można również zgłaszać telefonicznie: 22 640 04 51.

Zachęcamy również do zapoznania z następującymi materiałami poświęconymi obsłudze Serwisu e-PPK (dostępnymi pod linkami).

  1. Serwis e-PPK i jego obsługa - filmy instruktażowe
  2. Film „Serwis e-PPK dla Pracodawców”
  3. Podręcznik dla Podmiotu Zatrudniającego
  4. Webinarium z obsługi Serwisu e-PPK (hasło: 2019PPK)
  5. Wersja demo Serwisu e-PPK (dla pracodawcy)

IV. TESTY

Zachęcamy do sprawdzenia, czy pliki generowane przez Wasz system kadrowo-płacowy są prawidłowe. Po podpisaniu umowy o prowadzenie dostępne będą wszystkie funkcje aplikacji e-PPK, która umożliwia sprawdzenie plików (wczytywanie plików w wersji „sprawdź plik” nie wywołuje żadnych konsekwencji – służy tylko testowaniu i odpowiedniemu przygotowaniu do wczytywania plików.

W celu sprawdzenia poprawności pliku z listą pracowników należy rozpocząć proces zawierania Umowy o Prowadzenie, na etapie dodawania listy pracowników należy wybrać opcję „Sprawdź plik”, opcja pozwala na sprawdzenie poprawności pliku bez jego zapisywania. Pozostałe pliki będzie można sprawdzić po zawarciu Umowy o Prowadzenie, wchodzą w odpowiednią zakładkę, gdzie należy wybrać opcję „Sprawdź plik”. Przykładowo, aby dokonać sprawdzenia pliku z wpłatami, należy przejść na zakładkę „Wpłaty”, następnie wybrać opcję „Sprawdź plik”. 

Informujemy, że wszystkie dane o pracownikach przystępujących do PPK oraz o ich wpłatach do PPK można nam również przekazywać ręcznie (bez wymiany plikowej).

V. MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PRACOWNIKÓW

Oferujemy wsparcie w bieżącej obsłudze PPK tak, aby w jak największym stopniu ułatwić bieżącą pracę departamentom HR w Państwa firmach, w szczególności:

Filmy są dostępne tylko pod następującym linkiem: https://pekaotfi.pl/produkty/ppk/ppk-pracownik/instrukcja-wideo

Zestaw wideo obejmuje:

  1. Wprowadzenie
  2. Nadanie hasła do usługi
  3. Pierwsze logowanie
  4. Obsługa konta
  5. Zmiana danych osobowych i rachunku bankowego
  6. Zwrot wpłaconych środków
  7. Zmiana subfunduszu dla obecnych środków
  8. Zmiana subfunduszu dla przyszłych środków
  9. Wskazanie osoby uprawnionej
  10. Zmiana / odwołanie osoby uprawnionej

Link do wersji demo aplikacji dla uczestnika

VI. HARMONOGRAM WDROŻENIA PPK W NAJMNIEJSZYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH Z 4 TURY

VIII. WZORY DEKLARACJI DLA PRACOWNIKÓW / UCZESTNIKÓW

  1. Deklaracja rezygnacji
  2. Deklaracja wpłat dodatkowych do PPK
  3. Deklaracja wpłat podstawowych do PPK
  4. Oświadczenie o zawartych umowach o prowadzenie PPK
  5. Wniosek o dokonywanie wpłat do PPK (dla osób, które złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK)
  6. Wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK (dla osób zatrudnionych, które ukończyły 55 rok życia i nie ukończyły 70 roku życia)
Kontakt dla Pracodawców

Specjalnie dla Pracodawców udostępniamy dedykowaną infolinię obsługiwaną przez wyspecjalizowany zespół konsultantów.

Zapraszamy do kontaktu z Centrum Obsługi Klienta:

(+48) 22 640 06 54

Opłata za połączenie wg cennika operatora.
Rozmowa z konsultantem od pon. do pt. w godz. 9:00 - 16:00.

Pracodawcy mogą kierować pytania również na adres e-mail:

ppk@pekaotfi.pl

Kontakt dla Pracowników

Pracowników zapraszamy do kontaktu z Centrum Obsługi Klienta od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 19:00:

801 641 641 lub (+48) 22 640 40 40

Opłata za połączenie wg cennika operatora.

Pracownicy mogą kontaktować się z nami mailowo:

pekaotfiCOK@pekao-fs.com.pl

 

Dla Pracowników dostępna jest także ogólnopolska sieć placówek Banku Pekao S.A., w których możliwe będzie składanie dyspozycji związanych z PPK.